Welcome !!

Alas kaki harap dilepas ...

Minggu, 18 Februari 2018

CARA MENGGUNAKAN ALAT PEMADAM API PORTABLE FIRE EXTINGUISHER (PFE)



Terdapat satu teknik khas untuk menggunakan fire extinguisher yaitu teknik PASS. Teknik PASS ini merupakan singkatan dari Pull, Aim, Squeeze dan Sweep. Tapi perlu diingat, sebelum anda coba untuk memadamkan api, PENTING untuk anda pastikan jarak anda dengan sumber api adalah lebih dari 2.5 meter.

1.      Pull the Ring (Tarik Cincin)

Ketika terjadi kebakaran, ambillah Portable Fire Extinguisher (PFE) yang berada dekat Anda dan pergi ke lokasi kebakaran. Kemudian cabut ring yang mengunci di PFE,

2.      Aim Low (Arahkan kebawah)

Selepas pin sudah ditarik, arahkan nozel kearah bawah di dasar sumber api. Tapi sebelum itu, harus diingatkan, perhatikan pergerakan arah Angin. Arakahkan nozel anda searah dengan arah angin.

3.      Squeeze the lever (Tekan Tombol)

Untuk mengeluarkan isi PFE anda, tekan tuas yang ada di PFE tersebut.

4.      Sweep side by side

Gerakkan nozel ke kiri dan ke kanan

Maju perlahan secara hati-hati menghampiri kawasan yang terbakar lalu arahkan sehinggalah api benar-benar padam. Jika belum padam, ambil PFE baru dan mulai dari tahap awal.

Info: PFE digunakan hanya untuk mengawal kemarakan api saja, bukan untuk memadamkan. Hanya kebakaran kecil saja yang boleh menggunakan PFE ini. Oleh kerana itu, PFE hanya mampu mengeluarkan bahan pemadam api selama beberapa menit saja. Anda perlu menggunakannya dengan betul supaya tidak boros.

Sumber: http://www.papaglamz.com/2016/05/4-cara-menggunakan-alat-pemadam-api-portable-fire-extinguisher.html

0 komentar:

Posting Komentar